121. Dr. Vetéssy Géza
cserkészcsapat

Elindult a Vetéssy Kihívások

A napokban jelent meg a kecskeméti 121. Dr. Vetéssy Géza cserkészcsapat honlapján és közösségi csatornáin a "Vetéssy Kihívások". Mostanság többször is hallani hasonló kezdeményezésekről, ezért a két ötletgazdával, Totival és Bansszal beszélgettünk egy picit a témáról.

Mi is ez a Vetéssy Kihívások?

Toti: Mindig is a cserkészet egyik legfontosabb erényének tartottam, hogy élmények által játékosan tudunk nevelni másokat és fejleszteni magunkat. Mióta vezető vagyok, egyre fontosabbnak tartom, hogy ez a szemlélet minden szinten meg legyen valósítva a csapaton belül. A Kihívások egy lehetőség, hogy játszva végezzük el a megbízatásunkkal járó feladatokat, illetve hogy elismerjük egymás teljesítményét és megünnepeljük a közösen elért eredményeinket.

Bansz: Toti jól összefoglalta a dolgot. Gyakorlatilag egy játékos pontgyűjtő verseny virtuális vállveregetésért.

Honnan jött az ötlet?

Toti: Az már nincs meg tisztán, hogy a pontos ötlet ilyen formájában honnan ered. Egy ideje már foglalkoztatnak az olyan módszertanok, amik a minden napi feladatok játékosításával foglalkoznak. Ezek az ún. "Gamification" rendszerek nagyon érdekeltek és mivel láttam, hogy több típusú környezetben is alkalmazhatóak, amikor jött az ötlet, rögtön tudtam, hogy szívesen beállok mögé és dolgozok rajta. Talán egy közös viccelődés során próbáltuk a cserkészetet egy szerepjátékhoz hasonlítani, és megmondani, hogy melyik vezetőnk hányas szintű cserkész lenne, milyen szuper képességekkel rendelkezne. Valami ilyesmi lehetett a kezdeti magja az ötletnek, de ez már nem ma volt. :)

Bansz: Igen, egyik vezetői továbbképzésünk után poénkodtunk, hogy milyen régóta vagyunk cserkészek, és ki hányas szinten állhat már, kinek milyen "skilljei" vannak. Ekkor gondoltunk bele, hogy tényleg! Egyre köztudottabb tény, hogy a cserkészetben elsajátított soft-skillek felbecsülhetetlen előnyt jelentenek a középiskolából vagy épp a felsőoktatásból kikerülve. Azt azonban nem igazán gyűjtöttük még össze, hogy mi mit profitáltunk a cserkész életből. Abban biztos vagyok, hogy ez a lista nem lesz egy HR standard, de arra tökéletesen alkalmas lehet, hogy az egyénnek segítsen átlátni a kompetenciáit, ezzel is egy lépéssel közelebb kerülve az önmegvalósításhoz.

Ezek szerint nem a közelmúlt eseményei ihlették?

Toti: Fúha, ilyen gyorsan nem ment a munka. Azért az igazsághoz tartozik, hogy vannak a megbízatásainkból fakadóan ennél fontosabb feladataink is. A kihívások egy hosszú időn át görgetett projekt volt. Valójában 2016-ban kezdődött el az érdemi munka, de azt gondolom, hogy mindaz az ötlet és gondolat, ami bekerült a végleges formájába, már korábban is ott volt velünk, csak még nem tudtuk megfelelő formába önteni.

Bansz: Nem, a küldetéseinket már 2016 nyarán elkezdtük tervezni, a több mint 520 tételt nehéz is lett volna egyik napról a másikra megalkotni. Hosszú folyamat volt, és elég lassan haladtunk, főleg mivel csak önkéntes munkában, a szabadidőnkben foglalkoztunk vele.

Mitől jobb ez, mint amikről hallani szoktunk?

Toti: Ez az egyetlen kihívásrendszer ami kifejezetten cserkészek által cserkészeknek készült. A tréfát félretéve azért azt nehéz eltitkolni, hogy ez kizárólag cserkészeknek szól. A tervezés minden pontján folyamatosan azt próbáltuk szem előtt tartani, hogy a saját kószáink és vándoraink számára tudjunk egy szórakoztató kihívásrendszert alkotni, ami ugyanakkor lehetőséget ad nekünk, hogy reflektáljunk azokra az eseményekre, amik a cserkészév során velünk történnek.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a kihívások "leküzdése" során lehetőséget adjunk arra a játékosnak, hogy felidézze azokat az eseményeket, melyek a kihívás leküzdéséig vezették. Lehetőség ez arra, hogy élményeinket felidézzük, megosszuk másokkal és értékeljük egymás teljesítményét. Mindemellett, ha tudjuk a visszajelzések alapján tovább fejleszteni, a játék maga egyre szórakoztatóbb és élvezetesebbé válhat a játékosaink számára.

Bansz: A kihívások tervezésekor a cserkészcsapatot és annak céljait helyeztük kiemelt szerepbe. Mindegyik feladat olyan tevékenységet fogalmaz meg, melyek már eddig is gyakran megvalósultak, és a cserkészélet szerves - vagy épp különleges - részét képezik. (Esetleg szeretnénk, ha abba tartozna.) Vannak köztük vezetői és szervezői feladatok, tábori kihívások, vezetőképzési témák.
Fontos szempont, hogy az egész nem öncélú: aki pontokat gyűjt, az tényleg olyat tett le az asztalra, ami a fejlődését szolgálja. Ezáltal segíteni szeretnénk az önkéntes munka és a társadalmi felelősségvállalás terjesztését a fiatalok között.
Van persze pár kivétel, ami szimplán jópofa, vicces vagy épp emlékezetes szituációkat ragad meg - néha egy-egy ilyen is kell a komoly dolgok közé, hogy ne veszítsük el a "fun faktort".

Hogyan működik a rendszer?

Bansz: A kihívás lista nyílt, és bárki számára hozzáférhető a játék oldalán. A játékosok átnézhetik, és ha valamelyiket teljesítették, szólnak nekünk. A teljesítésekért pontokat (ismerősebb nevén XP-ket - experience, tapasztalat) kapnak, amelyekből bizonyos mennyiséget összegyűjtve szintet léphetnek.

Toti: Ha játékosként belépsz a kihívásokba, elérhetővé válik számodra egy rakás olyan kihívás ami még cserkészként előtted állhat. Ha elhatározod magad és leküzdöd őket, akkor tapasztalat pontokat nyerhetsz, mellyel a saját szintedet emeled. A kihívások címei egyben a kihívást leküzdő cserkész címévé is válik ha megoldja! Ez egyelőre csak virtuálisan látható a játékosaink számára, de vannak ötleteink a rendszer fejlesztésére :)

Így az idősebbek, pl. ti, hatalmas előnnyel indulnak, ez nem jelent problémát?

Bansz: Már a tervezéskor gondoltunk arra, hogy a frissen csatlakozott tagoknak is ugyanakkora esélyük legyen elsőnek lenni, mint a vén rókáknak - egyébként nem lenne vonzó a fiataloknak a játék. Ezért bár megvannak az abszolút pontszámok, a ranglistákon a fogadalomtételtől számítva időarányosan nézzük az elért eredményeket. Tehát simán lehet, hogy mi 20 év alatt fele annyit sem értünk el időarányosan, mint egy mai fiatal cserkész 1-2 év alatt.

Toti: Úgy gondolom, más élményt hordoz egy "öreg róka" számára felidézni a saját élményeit és eredményeit és más élmény egy fiatal kószának a friss eredményeiről elismerést szerezni. Ha nagyon rangsorolni szeretnék sem aszerint tenném, hogy ki van a legmagasabb szinten, hanem egy időszakban kinek sikerült a legtöbb fejlődést elérnie önmagához képest. Ez úgy gondolom megoldja a kérdést, hogy 5-10 év tapasztalat mennyit ér a játékban: Épp annyi boldog emléket, amit fel tudsz idézni a már leküzdött kihívásaid böngészése által.
Ezen felül abban is biztos vagyok, hogy egy 20 éve vezető cserkészünk is talál magának olyan kihívást, amit még nem küzdött le, ha más nem, akkor ajánlhat egy újat, ezzel is gyarapítva a játék gazdagságát! :)

Hogy lehet, hogy 20 évről beszéltek, amikor még el sem indult az egész?

Toti: A tényleges választ meghagyom bansznak, maradjunk annyiban, hogy amit átéltél az örökre veled marad.

Bansz: A kihívások többségét visszamenőlegesen is el lehet fogadtatni. Sok olyan van közöttük, amit nem lehetne újra megcsinálni (pl. vezetőképzések). De miért is veszne el az ember eddigi munkája?

Miért csak 5 cserkész csatlakozhat először?

Toti: Még nagyon korai időszakában van a rendszer, biztos lesznek gyermekbetegségei, amiket idővel orvosolni kell, de már elég késznek tartjuk ahhoz, hogy 5 bátor jelentkező megpróbálja magát benne. Fontos, hogy a visszajelzéseiket be tudjuk építeni a játékba és ezáltal képesek legyünk fejleszteni azon. Ezen felül szeretnénk, hogy a játék egyfajta hálóként szője be a csapat tagjait, ehhez azt találtuk ki, hogy a későbbi játékosokat a kezdő 5 játékos tudja meghívni, majd az általuk meghívottak is újabb játékosokkal gyarapíthatják a kört, hogy végül mindenki aki szívesen vesz részt benne, a részese lehessen az élménynek.

Bansz: Egyrészt most teszteljük a rendszert, keressük a gyenge pontokat, alakítjuk az arányokat, várjuk a tesztelők visszajelezéseit. Másrészt - ahogy a Facebook, vagy a Gmail is csak egy kezdő körrel indított - nálunk is fontos, hogy a résztvevők egy különleges társaság tagjainak érezhessék magukat. A létszámot meghívásos rendszerrel fogjuk folyamatosan bővíteni. Alapból még mi sem vagyunk tagjai a játéknak, csak reméljük, hogy minél hamarabb meghívnak bennünket, nem szeretnénk kimaradni.

Milyen előnyökkel jár tagnak lenni?

Bansz: Semmilyen anyagi vagy kézzelfogható jutalmat nem kapnak a játékosok. Ha XP-ket gyűjtesz, elmondhatod magadról, hogy belevaló arc vagy, miközben tettél is valamit a csapatért, a társadalomért. Később majd kitűzőket, felvarrókat vagy egyéb csecsebecséket is készíthetünk, de ez egy olyan játék, melyben maga a folyamat adja az élvezetet.

Toti: A játék élménye és a későbbiekben egyéb fizikai megnyilvánulásai lehetnek a kihívásoknak, ugyanakkor azt se felejtsük, hogy a teljesítmény önmaga jutalma!

Miért angolul vannak a kihívások nevei?

Bansz: Mert a fiatalokhoz szólunk, és könnyebb angolul menő nevet kitalálni, mint magyarul. :) Fontosnak tartjuk, hogy ahol csak tudunk, magyar kifejezéseket használjunk, így először magyar neveket adtunk a kihívásoknak, de rém gagyi lett a végeredmény. Azonban rugalmasak vagyunk, ha valakinek van jó ötlete, mondja, és cserélünk!

Toti: Kipróbáltuk magyar nevekkel és valahogy nem volt az igazi. Tudom ezért biztos fogunk kapni némi kritikát, de egyszerűen nem tudtunk elég kreatívan megalkotni több mint 200 kihívás nevét magyarul. De talán majd más! :)

Mennyibe kerül a játék?

Toti: A játék ingyenes, és ezt sosem szeretnénk megváltoztatni, talán későbbiekben lehet majd a szintedet jelző kis emlékeket venni saját költségre, de ez nem lesz része a játékélménynek, és egyáltalán nem célunk, hogy profitáljunk vele. Pláne, hogy addig még egészen más fejlesztési terveink is vannak, amiket szeretnénk megvalósítani.

Bansz: A játék teljesen ingyenes, a szervezők is önkéntesen foglalkoznak vele. Az adatbázis a Google ingyenes szolgáltatásait használja, a csapatunk honlapját pedig a Robert Baden-Powell Alapítvány biztosítja.

Tervezitek-e a továbbfejlesztését?

Toti: Igen, ahogy már korábban is utaltam rá, rengeteg ötletünk van amit egyelőre még nem tettünk bele ebbe a verzióba, de a legfontosabb, hogy a játékosok is adhatnak hozzá új kihívásokat és ezzel egyben egy kihívást is teljesíthetnek! Nyitottak vagyunk arra, hogy a játékosaink fejlesztő gondolatait beépítsük a játékba!

Bansz: Természetesen. Még több kihívást szeretnénk felvenni a listába, ehhez a játékosok segítségét is kértük. Bővítenénk a repertoárt több cserkésztudással, valamint a cserkészettől függetlenebb társadalmi munkákkal is.

0% spam, 100% cserkészet!
Most nem
Feliratkozom Folyamatban... Siker! Nem sikerült